Hoe en waarom bereken je ROI?
Return On Investment, dat is waar de afkorting ROI voor staat. Vooral in de marketingwereld is dit een veelgebruikte term. Letterlijk zou je het kunnen vertalen als rendement op investering. In de praktijk is het ROI model de verhouding tussen wat je investeert en wat je uit die investering haalt. Nog simpeler zou je het gewoon kosten-baten analyse kunnen noemen. Met de ROI methode kun je zien of het aantal conversies uit online marketing campagnes opwegen tegen de investering die je gedaan hebt. Dus wil je jouw ROI van jouw online marketing campagnes verbeteren? Laat ons je daarbij helpen.

Conversies online marketing campagnes

Dat bedrijven steeds vaker de ROI berekenen, is begrijpelijk. Door vooraf de ROI te berekenen – al blijf je in dat geval wel werken met aannames en schattingen- kun je checken of een investering de moeite waard kan zijn. Met andere woorden: ga je in een campagne investeren of niet. Uiteraard wordt de ROI berekening ook na afloop van campagnes uitgevoerd. Het antwoord is dan een meer betrouwbaar, simpelweg omdat je dan werkt met opbrengsten en dus feiten en niet met schattingen en aannames. ROI neemt een steeds belangrijkere plaats in binnen online marketing en vele bedrijven varen blind op de uitkomst van de ROI calculator.

ROI niet in beeld? Wat heeft internetmarketing dan voor zin?

Internetmarketing is waar we tegenwoordig niet meer omheen kunnen. Heb je een website en ben je B2B ondernemer of heb je een webshop waar je producten aanbiedt? Vaak wil je online promotie om jouw product of dienst kenbaar te maken. Je kunt hierbij denken aan adverteren op Facebook of adverteren via Google Adwords. In de praktijk zien we vaak dat er veel bedrijven zijn die veel geld aan onlinemarketing besteden, wat natuurlijk zeer goed is, alleen hoe actief is jouw online marketeer om continu aan de knoppen te draaien zodra bepaalde online campagnes tegenvalt? Of wordt er dagelijks gefinetuned en wordt er ook daadwerkelijk continu gekeken naar nieuwe kansen en mogelijkheden? Dit is echter een belangrijk proces in de bepaling van je ROI om van alle internet marketing campagnes
deze cijfers scherp in beeld te hebben.

ROI berekenen met ROI rekenvoorbeeld

Online zijn tal van tools beschikbaar om de ROI te berekenen, terwijl je dit eigenlijk ook heel goed zelf kunt doen. Wanneer je de opbrengst van de investering vermindert met de kosten van de investering en die uitkomst deelt door de kosten en die uitkomst met 100 vermenigvuldigt, dan krijg je de ROI. Een voorbeeld is wellicht duidelijker. Stel je hebt een campagne die je gedurende een half jaar maandelijks 500 euro kost. De totale kosten zijn dan dus drieduizend euro. De opbrengsten waren 11,850 euro. Vervolgens trek je de drie mille af van 1185 euro en houd je 8850 euro over. Dat bedrag deel je door 3000 en de uitkomst daarvan (2,95) vermenigvuldig je met 100. De uitkomst is in dit geval dus 295 procent.

Toepassing ROI

Return of investment gaat een steeds belangrijkere rol spelen binnen de online marketingwereld, simpelweg omdat mensen willen weten wat het rendement van een campagne geweest is. Op basis van dat rendement namelijk, neem je beslissingen voor de toekomst. De ROI van online marketing campagnes verbeteren en dus met grote regelmaat onderhouden, is dus erg belangrijk. Als de baten niet opwegen tegen de kosten, dan zul je het wel uit je hoofd laten om nogmaals een dergelijke campagne uit te voeren. Bovendien wordt ROI toegepast om het rendement van een marketingcampagne te voorspellen. Dit kan tot op zekere hoogte, al werk je dan wel met schattingen en aannames. En dus kun je er ook naast zitten.

Marketingcampagne

Er zijn uiteraard ook argumenten om niet blind te varen op de uitkomst van de ROI formule. Deze formule houdt bijvoorbeeld geen rekening met marges en al helemaal niet met de visie op langere termijn. Bovendien kun je door toepassing van de formule een positieve uitkomst krijgen, terwijl je in werkelijkheid geld hebt verloren. Dit heeft te maken met het feit dat de investering niets zegt over de grootte van de winstmarge van deze investering. Ondanks een iets groeiende omzet, kan het niet de moeite zijn om een marketingcampagne door te zetten, omdat de winstmarge simpelweg op te laag peil ligt. Maar ook dit is weer arbitrair, want je zou namelijk bewust voor een lagere winstmarge kunnen kiezen als je op korte termijn cash nodig bent of als je heel graag van je voorraad af wilt. Met andere worden: een lag winstmarge kan ook een bewuste keuze zijn. De cijfers en de formule vertellen dus niet het hele verhaal, al geeft het wel een heel aardige indicatie van het nut van een bepaalde campagne en dus van de investering.

ROI online marketing campagnes verbeteren?

Mocht je dus twijfels hebben of de huidige online campagnes rendabel zijn, doordat je misschien niet goed weet hoe je dit nu zo efficiënt mogelijk moet opzetten, of omdat je misschien twijfels hebt over jouw internetmarketing bureau die aangeeft dat ze aan het werk zijn, maar je hebt meer het gevoel dat je geld verkwist, dan dat je ook daadwerkelijk rendement haalt uit online marketing? ROI online marketing campagnes verbeteren doen wij graag en zeer vakkundig.

Gratis Facebook Ads review
Een rapport met verbeterpunten voor meer omzet