Een landingspagina maken kan ervoor zorgen dat je hogere conversieratio’s kunt realiseren. Door landingspagina’s op te zetten en deze te optimaliseren voor bepaalde campagnes, zoals bijvoorbeeld Google Adwords campagnes, kun je vaak in de praktijk rekenen op meer telefonische conversies, offerte aanvragen of dat men een contactformulier invult. De call to action moet dan ook heel duidelijk op de landingspagina vermeld staan. Als je jouw bezoekers niet de kans geeft hun gegevens achter te laten, dan is dat een gemiste kans. Dus naast het hebben van een website, kun je ook daadwerkelijk meer omzet halen door online marketing effectief in te zetten, door extra landingspagina’s in te zetten en dus op verschillende manieren je boodschap te verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan het aanbieden van een kortingsactie of het downloaden van een E-Book. Dit laatste zorgt ervoor dat je een groot bestand van emailadressen kunt opbouwen en op deze wijze blijvend jouw potentiële doelgroep kunt blijven informeren over jouw product of dienst.

Het voordeel van goede landingspagina’s

Door optimale resultaten te bereiken met online marketing campagnes, is het van belang dat je een landingspagina maakt waarop je niet teveel informatie plaatst, maar net genoeg informatie plaatst om te weten waar het om draait. De boodschap moet duidelijk en helder zijn en de focus moet liggen de nieuwsgierigheid van de bezoeker te vergroten. Door ook duidelijk een call to action op de landingspagina te plaatsen, nodig je de bezoeker direct uit om bijvoorbeeld hun gegevens achter te laten. Dat is met name de bedoeling van een landingspagina, namelijk het verkrijgen van zoveel mogelijk leads. Deze leads kun je vervolgens weer benaderen via email of telefonisch. Als bedrijf wil je zoveel mogelijk je sales-pipeline zo groot mogelijk hebben, want je moet vaak door een x aantal leads alvorens daadwerkelijk ook een nieuwe klant hieraan over te houden. De website kan al voor voldoende conversies zorgen, echter door de inzet van landingspagina’s, kun je de voordelen van landingspagina’s echt ervaren, doordat je op verschillende manieren jouw product of dienst kunt promoten.

Wanneer moet je juist een landingspagina maken?

In de praktijk zien we vaak dat een landingspagina maken niet voor iedereen is weggelegd. Als ondernemer heb je vaak niet de tijd om zoiets met regelmaat op te zetten, en daarbij is het van belang dat je de traffic naar de landingspagina goed doormeet met Google Analytics. Grotere bedrijven hebben vaak webbouwers/designers in dienst die dit als specialisme hebben. Maar als je nog geen gebruik maakt van Facebook of Google Adwords advertenties, dan kun je grote voordelen behalen door landingspagina’s op te zetten voor deze online marketing kanalen. De indeling en inhoud van een landingspagina moet strak en duidelijk zijn. Hoe uitgebreider je een landingspagina maakt, hoe groter is de kans dat je toch niet de gewenste resultaat behaalt.

Welke tools bestaan er voor de landingspagina’s?

Er bestaan tegenwoordig tal van landingspagina’s, zoals Leadpages, Unbounce en Instapage. Ook hierin zien we verschillen per landingspagina tool wat de kosten zijn. Zelf ben ik nogal enthousiast over Instapage. Het is een zeer mooie tool waarbij je de keuze hebt uit tal van landingspagina’s die al voor je gemaakt zijn. Deze pagina’s kun je zelf omvormen zoals jij dat wilt. Ook kun je de pagina’s integreren in bijvoorbeeld jouw eigen wordpress website. En dat is natuurlijk helemaal prachtig, want je kan de landingspagina dezelfde look and feel creëren als die van je eigen website. Alleen zorg je voor een strakkere design en zorg je dat je met de pagina’s ook daadwerkelijk conversies realiseert. Instapage biedt bijvoorbeeld meer dan 200 templates, en is dan van alle landingspagina pakketten niet de goedkoopste. Maar het gebruikersgemak, de professionele templates en de flexibele mogelijkheden heeft mij doen overtuigen dat Instapage wel één van de betere pakketten is in de markt.

Wat kan de inzet van landingspagina’s betekenen voor jouw bedrijf?

Soms levert de huidige website die je hebt voor jouw bedrijf nog niet voldoende resultaten. Het is enerzijds belangrijk om de bezoekersaantallen van jouw website goed in beeld te hebben en te kijken welke pagina’s van jouw website bekeken wordt. Heb je bijvoorbeeld over elke onderwerp een call to action staan? Kunnen mensen makkelijk contact met je opnemen doordat jouw telefoonnummer duidelijk vermeld staat op de pagina? Door inzet van landingspagina’s, kun je ook aan A/B testing doen van jouw campagnes. Dus verschillende landingspagina’s opzetten en uiteindelijk is het doel om te kijken welke landingspagina voor de beste conversieresultaten gezorgd heeft. Wil je dus een landingspagina laten maken door een professionele partij? Informeer eens naar de tarieven die wij hanteren voor de opmaak van een landingspagina. Wij maken dan een voorstel voor de opmaak van een professionele landingspagina.

Meerdere interessante artikelen:

Gratis Facebook Ads review
Een rapport met verbeterpunten voor meer omzet